Dutch or from the Netherlands? - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Melanie Woerkom - WaarBenJij.nu Dutch or from the Netherlands? - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Melanie Woerkom - WaarBenJij.nu

Dutch or from the Netherlands?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Melanie

19 September 2009 | Verenigde Staten, Atlanta

Als ik de mensen hier vertel dat ik ‘from The Netherlands’ ben, krijg ik standaard een ‘Really?!?! WOW!!! That’s soooooooo great!!!!’. In het begin verbaasde me dat nogal, maar intussen raak ik eraan gewend en vertel ik steeds enthousiaster waar ik vandaan kom. Vooral met het Amsterdam-gedeelte weet ik menigeen te amuseren ;). Naast vermaak, kan ik iedereen ook stuk voor stuk verbazen door er in één adem achteraan te zeggen dat ik nog nooit een joint gerookt heb. Dat schijnt onbegrijpelijk te zijn voor buitenlanders! Gelukkig vinden de mensen die wél ooit in Amsterdam zijn geweest, de stad zóveel meer dan ‘The Red Light District’ en ‘The Coffee Shops’. Maar helaas ben ik wel al behoorlijk wat mensen tegengekomen die totaal niks van Nederland of Europa afweten. Zo kreeg ik eens de reactie ‘I didn’t know that it was so sunny over there’ (refererend naar mijn gebruinde huid…; níemand heeft me nog gevraagd of ik misschien voorouders heb van een andere afkomst (sorry mam!)!!). En laatst zei iemand (een tijdje nadat ik mezelf had voorgesteld met afkomst en al) ‘So… Dutch! Or no, was it The Netherlands?’. Waahhh!! Voor de Friends-kenners; dit deed me gelijk denken aan de episode waarin Joey & Chandler een Dutch Girl ontmoeten en ze haar allebei willen versieren!:P Of iemand vroeg me zelfs ‘So did you have to learn English before you came here?’. Vervolgens was ze ontzettend verbaasd dat ik dat ‘gewoon’ op de middelbare school geleerd heb!! Er zijn hier echt veel mensen die nog nooit The States uit geweest zijn, wat op zich niet zo heel raar is, maar daarmee ook totaal geen idee/beeld hebben van de rest van de wereld!

Het is dus maar goed dat ik hier naartoe ben gekomen, om al die mensen wat bij te brengen ;). Het leuke aan het wonen aan de andere kant van de wereld is dat je constant dingen blijft ontdekken die zo ontzettend verschillen van wat je je hele leven gewend was. Het is echt eye-opening dat de mensen hier eigenlijk wel hetzelfde leven leiden, maar dat op een totaal andere manier doen. (Misschien ben ik een cultuur-shock aan het ondergaan:P.)

Ik ben inmiddels al een maand in The US en al helemaal gesetteld in mijn studentenleven hier. And I’m loving it!!!! Het is echt zo geweldig om hier te (kunnen) studeren! Eerst moest ik er echt wel even aan wennen, maar nu vind ik het echt véél beter dan wat ik gewend ben! Why didn’t I come here earlier?! De studenten zijn zoveel actiever tijdens de lessen dan op de UvA! Op de één of andere manier ben ik daardoor een stuk minder onzeker dan ik in Nederland altijd was! Hier durf ik veel sneller iets te zeggen, omdat niemand hier er ‘a big deal’ van maakt om je mond open te trekken. Ik maak me zelfs amper druk om mijn Engels! Aan het begin van elke zin zeg ik gewoon steeds dat ik ‘the exchange student’ ben!:P Verder heb ik ook echt super interessante lessen uitgekozen, dus ik heb echt veel plezier in de vakken die ik volg! Ik zit heerlijk elke dag in de Reading Room van de bibliotheek met mijn Starbucks te studeren. Ja, ik ben nog steeds bezig meer en meer een ‘echte’ Amerikaan (USA-er) te worden!:P

Naast de lessen ben ik ook nog steeds onder de indruk van ‘the college’ zelf. De inbox van mijn studentenmail ontvangt dagelijks minstens 20 nieuwe e-mails. Allemaal met activiteiten of nieuwtjes of andere informatie. Maar de activiteiten overheersen behoorlijk! Het is echt een hele gemeenschap op zich, zo’n college campus. En iedereen lijkt overal altijd super enthousiast over te zijn (schijnt een algemene eigenschap van de bevolking hier te zijn..:P). Of het nou gemeend is of niet, het geeft je behoorlijk veel energie! Dus in mijn ogen is het wel degelijk positief! En ik vind het ook leuk dat sport hier zo’n grote rol binnen de campus speelt. Alles is mogelijk en je krijgt er gewoon je credits voor! Je kan er zelfs voor kiezen om bijvoorbeeld dansen je ‘second major’ te maken!! The college-life houdt je wegen hier veel breder dan in Nederland. Je kan hier altijd nog alle kanten op en je hoeft pas later in je studie te beslissen wat je major wordt. Vooral het eerste jaar kan je nog even rond kijken en alle vakken combineren die jij wilt. Waar wij op de middelbare school vooral bezig zijn met ‘Wat ga ik studeren’, zijn ze hier veel meer bezig met ‘Waar ga ik studeren?’. Nou weet ik niet wat belangrijker is op die leeftijd, maar ik weet wel dat ik deze (USA) manier ook wel wat vind hebben.

Ze zijn in The States trouwens ook helemaal into ‘Save the Planet’. En mijn college probeert daar ook een steentje aan bij te dragen. We hebben zelfs een apart sustainability office! Er wordt hier erg fanatiek gerecycled. Eerst dacht ik dat het ‘een aparte eigenschap’ van mijn college was, maar intussen heb ik ontdekt dat de ‘recycle bins’ all over the city zijn! Ook zoiets wat ik zelf erg grappig vind; vaag heb ik er natuurlijk wel over gehoord (‘de wereld vergaat, we moeten actie ondernemen, blablabla:P.’), maar hier in The States zijn ze daar ook echt fanatiek mee bezig!

Anyway, ik ben nog steeds volop aan het genieten van alles! Mijn danslessen zijn echt ontzettend leuk en het gaat steeds een beetje beter. Ik ben wel erg druk met mijn studie, maar in de weekenden proberen we wel altijd leuke dingen te doen hoor! Vorig weekend ben ik voor het eerst in mijn eentje op pad geweest, naar Perimeter Mall; een geweldig (groot!!) winkelcentrum! Daar heb ik heerlijk op mijn eigen gemakje geshopt :D. En we gaan elke vrijdag- en zaterdagavond wel op pad! Het échte uitgaansleven hebben we nog steeds niet echt ontdekt, want hier zijn ze ook meer van de (college)feestjes ;). En daarbij is Atlanta echt onwijs groot en je moet echt weten waar alles zit. Alles zit namelijk behoorlijk ver uit elkaar. Het is zo anders vergeleken met Amsterdam. Het ‘Leidseplein/De Pijp/Jordaan-gevoel’ is ver te zoeken hier! Maar ondanks dat alles zo anders is, voel ik me hier wel ontzettend thuis..! En dat houdt het allemaal ook zo leuk; het is zo ontzettend dubbel steeds, dat maakt me onwijs energiek op de één of andere manier.

Ik ben blij dat jullie nog steeds fanatiek reageren op mijn blogs, daar doe ik het voor! (Ik moet bekennen dat ik altijd heel excited (als een klein kind:S) wakker word als ik ’s avonds een nieuwe blog geplaatst heb:$, omdat ik zo snel mogelijk jullie reacties wil lezen; ze geven me altijd een super goed gevoel!)

Bye!!
Liefs vanuit The States



  • 19 September 2009 - 16:58

    Lindy:

    Hey Melanie,

    Wat een geweldig verhaal! Super dat je het zo naar je zin hebt. Het klinkt ook heel herkenbaar allemaal voor mij!
    Hier gaat ook alles goed, alles is nog heel in je kamertje en ook ik voel me helemaal thuis!! Ik vind het nu al jammer dat ik straks weer weg moet hier ;)
    Heel veel plezier daar en succes met school en dansen!

    Groetjes!

  • 19 September 2009 - 17:45

    Tiny:

    Hallo tantezegster,
    Wat leuk zeg dat het zo goed gaat. Alweer een maand in de States, en over 100 dagen weer thuis. Wat vliegt de tijd. Hier is ook alles
    nog okè.Ik blijf je
    volgen en wens je nog een fijne tijd.
    Groetjes en een knuffel van Tiny


  • 19 September 2009 - 19:21

    Martine:

    Lieve Mel!

    Ik merk dat je al redelijk geamerikaniseerd bent. Enthousiasme spat van je verhaal af! Heerlijk! Hihi! Nou veel plezier nog!!

    xx!!

  • 19 September 2009 - 20:27

    Daddy:

    Mooi verhaal weer Mel! Maar recyclen doen we hier ook hier al volop hoor; denk aan het gescheiden aanbieden van ons afval! Maar sowieso een goede zaak dat het 'all over the world' aandacht krijgt.
    Veel plezier verder en ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhaal!
    Je vader

  • 20 September 2009 - 05:48

    Laura:

    Hoi Mellie,

    Je kan zo een columnist worden! Je schrijft echt leuk en vermakelijk! Ik zou zeggen, ga zo door :).

    Liefs, Laura

  • 20 September 2009 - 07:27

    Marloes:

    Ey Mel! Wat een verhalen, ben echt heel blij dat je het zo naar je zin hebt:) Vooral heel bijzonder om je foto's te zien, kan me moeilijk voorstellen dat je helemaal aan de andere kant van de wereld zit! Hier gaat alles prima, eindelijk ouderejaars:P Geniet en blijf vooral lekker verhalen schrijven:)
    xxxx

  • 20 September 2009 - 10:08

    Soledad:

    Again, I enjoyed reading your story from Atlanta. I am happy you feel at home where u are right now. Why not tell at once if someone ask about ur complexion that your mom is Asian. Most people in The Netherlands are more interested in Geography than people in the United States and other countries. 3 weeks more to go we will meet each other, looking forward to see, kiss and hug my lovely youngest daughter..Nice pictures..Wish you luck..
    God Bless.

    Hugs and kisses..
    mom

  • 20 September 2009 - 11:02

    Bernadette:

    Hey Mel,
    Hier issie dan :)
    Was je al excited toen je wakker werd :D
    Grapjuh!
    Maarre, ik sluit me aan bij Lau, je schrijft erg leuk (en hier en daar een 'missing word' zien we natuurlijk door de vingers :P)
    Gister nog een vette party gehad? Of zijn jullie niet uit geweest?
    Succes weer de komende week!
    Is het weer opgeklaard trouwens? Amsterdam is weer erg sunshining today, maar wel autoloos (glad I'm riding my bike :D)
    Bye!

    Liefs en een dikke kusssssssssss!

  • 20 September 2009 - 17:15

    Raach:

    Hee lieve mel,

    Nou je mag nu als een klein kind én mn mail én mn berichtje lezen;) Voor ik inga op je verhaal; onderaan deze pagina staat; wil je Melanie bezoeken? Vliegtickets naar New York al vanaf 357 euro:S haha oeps!! heb er trouwens vannacht over gedroomd! Niet over het vliegen zelf, maar dat ik op de dag van vertrek nog mn hele koffer moest inpakken en dat ik uiteindelijk maar geen kleding meenam én omdat het er niet meer bij kon én omdat ik toch wel alles nieuw zou kopen!! Was echt een hele chaotische droom...!
    Je wordt steeds meer Amerikaan zeg!! En je wordt er ook helemaal vrolijk geloof ik (niet dat je hier chagrijnig bent hoor:P)! Ik zou zeggen, amerikaniseer verder (als dat bstaat:S) en geniet van alles;) Dikke kus (K)

  • 20 September 2009 - 18:09

    Manon (Snels :P):

    OMG!!! Je lijkt echt al een amerikaanse met je starbucks aant studeren :P. Vooral die foto waar jullie aant lunchen zijn, is echt net alsof het uit zo'n teenage movie komt. Hier in het Groningse gaat alles goed. Ik ben heel druk met studie, almanak en heel veel andere dingen. Keb morgen al mn eerste tentamen van het jaar :S. Ben ook aant daten, heel gezellig maar hij is qua uiterlijk niet helemaal mijn type... En dat klinkt zoooo oppervlakkig, I know, maar ik moet er nog maar ff over na denken ;). Ik laat wel weten hoe dat afloopt. Ik zou je echt heel graag komen opzoeken daar!! Het klinkt allemaal zo leuk, maar ticket is toch wel erg duur :P. Anywayz... have fun there en we kletsen wel over de msn!! XOXO

  • 20 September 2009 - 18:09

    Nihayra:

    Hey Melanie!

    Leuk om jouw verhalen te lezen...zou wel graag aan die kant van de wereld willen zitten. Wij zitten maar in de boeken en jij bent maar aan het genieten. Nou, blijf maar in de goede mood...

    x

  • 22 September 2009 - 13:35

    Manon! (Ruijter:p):

    Hee Melliee!

    Ook hier nog maar even een berichtje! Wat een leuk verhaal zeg, je bent zo enthousiast dat je er zelf ook enthousiast van wordt als je het leest hihi. Ook ik zou wel heeeel graag willen komen, maar zelfde probleem > tickets te duur ;) En wat heb je veel foto's zeg! Ben nu bijna nog meer op de hoogte van je leventje dan als je in Amsterdam zit volgens mij haha.. Hoe gaat met je al tests? Opzich wel handig dat ze dat hebben, blijf je tenminste wel bij met alles. Maar wel veel studeren dus! Ik ga nu ook weer even aan de slag, doeii Mellie!

    DIKKE KUS!

  • 23 September 2009 - 14:44

    Yvonne:

    Hoi!

    Ik kwam vanochtend Martine tegen, die me vertelde dat je al in Atlanta was! Ik kom me niet herinneren van de bijeenkomst dat je naar Atlanta wilde gaan, maar het klinkt wel gaaf! Zelf ben ik uitgekozen om in januari naar Chicago te gaan, so looks like we're both gonna experience the American life.

    Have a great time! Yvonne

  • 27 September 2009 - 20:06

    Jeremiah & Aaliyah:

    Haaaaaaaaai tante Mel!

    Wij kunnen dit allemaal niet lezen, maar gelukkig kunnen we nog via de computer bij opa en oma met jou praten en bekijken!!!
    Ik heb mama een dikke kus gegeven van jou hoor ;)

    Lot's of love & many kisses,
    Jer & Aaliyah

  • 27 September 2009 - 20:17

    Berry & Suzie:

    Heeeeeeeeeeeey skattie!!

    Hier EINDELIJK een berichtje weer van ons!!
    Wat een heerlijk verhaal weer kind! En wat gaaf dat je dit allemaal meemaakt zeg. Vet stoer!
    Leuk dat je het nog steeds naar je zin hebt daar! Hoe is het met het uitgaansleven? En de 'overige sociale contacten'? :):P
    Zijn jullie al op die technische college wezen kijken?
    Hier gaat alles wel z'n gangetje. Zal van de week ff een gaatje zoeken om de blog bij te werken van de kids. Heb de foto's van Jer's 4th B-day wel geplaatst vorige week :)
    Nou kindje, talk to you later, ik ga naar bed! Morgen weer an die Arbeit! :(

    Dikke kus,
    Berry en Suus

  • 28 September 2009 - 09:05

    Stefan:

    Heey Mel!

    Ik heb al je blogs gelezen en allemaal erg amuserend! Blij om te horen dat het zo goed met je gaat en dat je het zo naar je zin heb. Door al je verhalen te hebben gelezen heb ik een beeld van je hoe je daar zit. Maar eigenlijk ben ik nu wel heel erg nieuwsgierig en zou ik zo langs willen komen. Ik mis je wel Mel, jammer om te horen dat je mij niet mist :-P

    Eigenlijk moet ik mij schamen dat ik niet eerder deze pagina van mijn allerliefste nichtje heb bezocht ;-) Je kan leuk schrijven mel, ga zo door. Ik zal je vanaf nu je "waar ben je nu" in de gaten houden zodat ik op de hoogte blijf van je avonturen daar. Maar binnenkort moeten we wel een keer skypen.

    Ik zit momenteel in het zuiden van Engeland op de Isle of Wight. Morgen naar Frankrijk! En later volgende week naar Barcelona!

    Veel plezier daar nog(ik heb daar alle vertrouwen in) and greetings from England!

    See you later aligator!

    Liefs neef Steef!

  • 29 September 2009 - 07:06

    Chicken:

    Heej Mellie!
    Wat leuk om je zo te volgen in the States. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet er maar van! Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
    Kussie Nathalie

  • 30 September 2009 - 10:18

    Rita:

    weer leuk uitgebreid verslag en leuke foto's heb er weer van genoten en blijf je volgen soms wel een beetje laat maar beter laat dan niet groetjes en x Rita

  • 01 Oktober 2009 - 11:47

    Linda:

    Hee meis!

    Wat een leuke verhalen allemaal! Ik liep een beetje achter, maar heb ze zojuis allemaal gelezen. Je gaat nog heimwee krijgen naar Atlanta joh als je weer terug bent ;)

    Geniet er nog van!

    x Lin

  • 04 Oktober 2009 - 09:19

    Guus En Ineke:

    Hallo Melanie.
    Leuk je verslag een echte belevenis.
    Maar af en toe spreek ik je even op MSN en blijven we goed op de hoogte.Ik wens je veel plezier straks als ma en Laura er zijn.Als ik kom regel je slaapplaats enz zet je een programma inelkaar voor mij?hoe doe je dat?
    Groeten Guus en Ineke

  • 07 Oktober 2009 - 13:03

    Wienand:

    He Melanie!

    Je klinkt superenthousiast! Echt gaaf dat je het zo naar je zin hebt.. Het zal een hele ervaring zijn!

    Nog een fijne tijd in the states! :)

    Wienand

  • 08 Oktober 2009 - 21:19

    Ramona:

    Whow Mel!!!!

    wat een verhaal weer!!!
    is alweer van 2 weken geleden haha heb het nu pas gelezen!
    en wat leuk joh! dat je moeder en zus komen! spannend of niet!
    wat heerlijk dat je het nog zó naar je zin hebt! lekker genieten!

    XXX Mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Actief sinds 18 April 2009
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 57362

Voorgaande reizen:

14 Juli 2012 - 31 Augustus 2013

Paris - Master Part II

07 Maart 2012 - 14 Juli 2012

Semester in Cesena

24 Juli 2011 - 07 Maart 2012

Master in Paris

18 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studying in the USA

Landen bezocht: